Før du legger inn din bestilling
For å fullføre din bestilling er det fire enkle steg å følge i kassen:
- Se over at handlekurven din har riktig antall og de varene du skal ha.
- Eventuelle rabattkoder må aktiveres før du fullfører kjøpet.
- Velg ønsket fraktmetode eller hent på vår pick up i Oslo.
- Velg ønsket betalingsmetode.
Husk å se over at adresse, gatenummer, telefonnummer og e-posten din stemmer før du fullfører bestillingen. Dette gjør du direkte i Klarna-vinduet eller i Vipps etter du har blitt sendt over dit. Om e-posten ikke er riktig vil du ikke få ordrebekreftelse eller hentemelding. Dette er info som ikke er mulig for oss å endre på i etterkant av en bestilling.
Beløpet for gratis frakt og rabattkoder må overstige gitt grense, ekskludert frakt.
Velg mellom flere trygge betalingsalternativer
Kjøp nå, betal senere med Klarna.
Velg Klarna i kassen for å kjøpe nå og betale senere. Da kan du motta varene før du betaler for dem. Du kan også velge å dele opp betalingen over tid, eller du kan betale alt med én gang. Det er enkelt, raskt og trygt, og du er alltid dekket av Klarnas Kjøperbeskyttelse.
Vipps
Enklere blir det ikke! Bruk mobilen og betal via appen Vipps. Legg inn telefonnummeret ditt etter du har valgt betalingsmetoden. Du vil så motta et betalingsvarsel på telefonen som må godkjennes. OBS! Sjekk at fraktadresse stemmer. Og vipps! Så har du betalt.
Kortbetaling
Betal med Visa eller Mastercard. Kjøpssummen reserveres på kortet samme dag som bestillingen blir gjort.
*Tilgjengeligheten av ulike betalingsalternativer kan variere avhengig av beløpet. Godkjenning kreves.

Du trenger kun å oppgi ditt personnummer hvis du velger å betale med faktura- eller delbetaling. Ved betaling med VISA eller kredittkort trenger du ikke å oppgi personnummer.
Ordrebekreftelse sendes på epost til deg så snart ordren har gått gjennom. Om du har registrert feil epostadresse eller ikke mottar epost kan du kontakte kundeservice på kundeservice@balenchi.no
Hvis ditt kjøp ikke godkjennes når du velger å betale med faktura, kan det skyldes flere ting:
– Du er under 18 år
– Adressen du oppga er ikke din folkeregistrerte adresse
– Du har oppgitt feil personnummer
– Du har nådd din maksimale kredittgrense
Ønsker du mer informasjon? Kontakt Klarna direkte her: https://www.klarna.com/no/kundeservice/
Vi kan kansellere eller fjerne varer fra din bestilling, så lenge bestillingen ikke har blitt plukket og sendt. Da har ordren gått for langt i prosessen, og vi har da ikke mulighet til å stoppe sendingen eller gjøre endringer på bestillingen din.
Dette med forbeholdt om at vi rekker å se din mail/ dm.
Klikk på “Min konto” ikonet på øverste linje på nettsiden, og deretter på “Opprett ny konto”. Fyll inn dine opplysninger og trykk på “Registrer kundekonto”.
Klikk på «Glemt passordet ditt?». Skriv inn din e-post adresse, så vil vi sende en link for å re-sette passordet ditt.
Hvis du aldri mottar en e-post med nytt passord, er det mest sannsynlig for at du ikke har noen kundekonto og har handlet som gjest tidligere.
Frakt, levering og pakkesporing
Frakt
Fast fraktpris på alle ordre er kr. 99,-
Dersom du handler for mer enn kr. 2.500,- vil du få FRI FRAKT på ordren din
Leveringsmåte
Servicepakke:
Hent pakken din på ditt nærmeste postkontor eller post i butikk.
Leveringstid
Alle nettbestillinger sendes normalt fra oss samme dag eller dagen etter at ordren har blitt registrert (på virkedager) dersom varene er på lager.
Pakkene har en leveringstid på ca. 3-7 virkedager avhengig av hvor man bor i landet.
Pakkesporing
Når varene er sendt vil du motta en bekreftelse pr. e-post med sporingsnummer. Med dette sporingsnummeret kan du søke opp pakken via linken du har mottatt. Her får du også info om når og hvor pakken har vært, hvor den befinner seg for øyeblikket og når pakken har forventet leveringsdato. Sporingsnummeret kan du også finne på “Min Side” når varene er sendt fra oss.
Når vi har behandlet ordren og bestilt sending av varen vil du motta en e-post med link og sporingsnummer slik at du kan spore den.
I noen tilfeller kan en ordre bli forsinket av diverse årsaker Smartkjøp AS avd. Balenchi ikke råder over. Leveringstiden som står på produktene er et estimat for normal leveringstid. Du vil også kunne finne informasjon e-posten du har mottatt med sporingsinformasjon.
Angrefrist, garanti og reklamasjon
Angrefrist
Dersom du ønsker å angre på et kjøp må angrefristskjema som du mottok på e-post ved besttilling fylles ut og sendes til oss innen 14 dager etter du mottok pakken. Vil vil bekrefte når angrefristskjemaet er mottatt uavhengig av om du bruker vanlig post, eller e-post.
- Angrefristen gjelder 14 dager fra du kvitterer ut pakken fra speditør
- Dersom du skal angre et kjøp og ønsker 100% tilbakebetaling må produktet fremstå som nytt i sin originalemballasje
- Oppkravspakker blir ikke behandlet og vil komme i retur til avsender
- Kunde må besørge frakt til Smartkjøp AS avd. Balcenchi
- Varen skal være i den stand som da du fikk den
- Kunden er ansvarlig for innpakking og forsikring av varen
- Forseglingen skal ikke brytes på varer der dette finnes
- OBS! Bruk bare Posten Norge/Bring til å sende pakker til oss
Garanti og reklamasjon
Dersom du ønsker å benytte deg av garanti eller reklamasjon må du sende en e-post til kundesenter@balenchi.no hvor du beskriver og dokumenterer slik at vi har mest mulig informasjon ved behandling av saken.
- Var varen skadet ved levering skal dette bekreftes av speditør
- Var varen defekt ved levering (garanti sak) skal dette være tydelig beskrevet i e-posten du sender oss
- Oppkravspakker blir ikke behandlet og vil komme i retur til avsender
- Kunde må besørge frakt til Smartkjøp AS avd. Balenchi. Hvis det gjelder reperasjon under garanti vil frakt bli refundert
- Dersom en vare er sendt inn som garanti/reklamasjon og ikke viser seg å ha noen feil vil kunde bli belastet returporto
Lov om behandling av personopplysninger
- Denne personvernerklæringen gjelder alle forretningsprosesser i SMARTKJØP AS avd. Balenchi, heretter benevnt som Behandlingsansvarlig.
- Erklæringen gir informasjon om databehandling utført av Behandlingsansvarlig og bestemmer formålet og virkemidlene for behandlingen samt databehandling vi gjør på vegne av våre kunder basert på deres instruksjoner.
- Behandling av personlige data er nødvendig for at vi skal kunne ivareta våre kontraktsforpliktelser og betjene deg som kunde. Personlig data kan også benyttes til følgende formål: Salg, kontakt med kundeservice, markedsføring, informasjon, bokføring.
- Ved markedsføring på e-post/sms innhentes et eksplisitt samtykke på forhånd.
- Ved å gi oss dine personlige opplysninger, godtar du praksis og vilkår som er beskrevet i denne personvernerklæringen.Om du har innsigelser med hensyn til vår behandling av personvern har du også anledning å klage til Datatilsynet.
Behandlingsansvarlig
SMARTKJØP AS avd. Balenchi
Kleivbrottet 1
3084 HOLMESTRAND
E-post: kundesenter@balenchi.no
Telefon: +47 900 46 782
Formålet med behandlingen av personopplysningene
Behandlingsansvarlig innhenter og behandler personopplysninger knyttet til bruk av vår nettbutikk for følgende formål og tjenester:
- Ved handel og betaling i nettbutikken
- Henvendelser via våre kontaktskjemaer
Personopplysninger om deg vil kun bli brukt for disse formålene. Det er frivillig for deg å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester i nettbutikken, og innhenting av samtykke vil komme klart frem der det skjer. Vi gjør oppmerksom på at enkelte opplysninger er nødvendig å innhente for at vi skal kunne behandle din henvendelse eller ordre.
Personopplysninger som behandles
Behandlingsansvarlig samler inn personopplysninger gjennom handel i nettbutikken og ved bruk av kontaktskjema på vår nettside. Det er frivillig for de som besøker nettsiden å oppgi personopplysninger i forbindelse med produkter og tjenester som vi leverer, men enkelte opplysninger kan være nødvendig for at vi skal kunne behandle ordren eller henvendelsen din.
Prosesser og skjemaer hvor vi spør om personopplysninger er
- Ved handel og betaling i nettbutikken
- Henvendelser via våre kontaktskjemaer
- Påmelding til nyhetsbrev
- Henvendelser til kundesenteret
Informasjon som kan hentes inn
Opplysninger kan registreres og lagres når du registrerer deg på smartkjop.no, når du er i kontakt med kundeservice enten via e-post, chat eller når du bruker våre tjenester.
- Navn
- Epost
- Telefon
- Adresse
- Kortinformasjon
- Personnummer
- Generell informasjon
Hvor lagrer vi informasjon om deg – og hvor deler vi informasjonen om deg med andre?
Vi oppbevarer personopplysninger i henhold til gjeldende lovgivning og har til enhver tid tiltak for å sikre kravene til konfidensialitet, tilgjengelighet og integritet. Personopplysningene dine vil bare bli lagret så lenge Behandlingsansvarlig har et nødvendig behov for dette, og under enhver omstendighet ikke lenger enn det som følger av den til enhver tid gjeldende lovgivning. Når Behandlingsansvarlig ikke lenger har et nødvendig behov for lagring av personopplysninger, vil opplysningene bli slettet eller anonymisert.
Behandlingsansvarlig benytter seg også av tjenester levert av 3. Part. Her er en oversikt over underleverandører hvor informasjon kan lagres
Klarna:
Om en betaler med Klarna i nettbutikken vil personlig informasjon som e-post, navn, adresse, personnummer deles med Klarna for kreditt.
Dine personlige data som overføres, behandles i tråd med Klarnas egen personvernerklæring
Vipps:
Om en betaler med Vipps i nettbutikken vil ditt telefonnummer sendes til Vipps for videre identifikasjon.
Google Analytics:
Google Analytics benyttes for analyse av trafikk. IP-adresser og besøksmønster lagres.
Tripletex AS:
Tripletex er vårt lager-/regnskapssystem og data nødvendig for bokføring lagres her. Typisk Navn/adresse/ordrer/faktura.
Shipmondo:
Shipmondo er vår leverandør av EDI-løsning. Når du handler i vår nettbutikk så vil informasjon som navn, telefonnummer og adresse deles med Shipmondo for utskrift av fraktbrev og transport-etiketter.
Bring:
Vi sender pakker med Bring og deler således informasjon relatert til frakt slik som navn, telefonnummer og adresse.
Postnord:
Vi sender pakker med Postnord og deler således informasjon relatert til frakt slik som navn, telefonnummer og adresse.
Ehandelsplattform:
Vi bruker WooCommerce som plattform hvor alle data lagres kryptert.
Informasjon mellom server og nettleser krypteres via sikkerhetssertifikat (SSL).
Rettigheter
Som bruker av nettsidene våre har du rett til å kreve innsyn i personopplysningene som vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også kreve retting, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven.
Dersom du mener vi ikke har overholdt dine rettigheter i henhold til Personopplysningsloven eller på en annen måte har brutt loven, ber vi deg ta kontakt med oss snarest.
Du har også rett til å sende inn klage til Datatilsynet. Kontaktinformasjonen er tilgjengelig på www.datatilsynet.no.
Hvordan slettes opplysningene?
Informasjon om deg slettes på oppfordring ved å kontakte oss på kundesenter@balenchi.no
Avmelding fra å motta nyhetsbrev finner du nederst på nyhets brevene.
Informasjon om bruk av informasjonskapsler.
Gå til informasjon og innstillinger
Endringer i erklæringen
Behandlingsansvarlig forbeholder seg retten til å endre eller oppdatere personvernerklæringen. Alle endringer er gjeldene fra de legges ut, og vil omfatte informasjon samlet inn fra den datoen. Du kan finne ut når disse retningslinjene sist ble revidert ved å se “Sist oppdatert” nederst på denne siden.
Sist oppdatert 10.12.2024
Sist oppdatert: 12.05.2023
Hva er informasjonskapsler?
Retningslinjer for informasjonskapsler forklarer hva informasjonskapsler er og hvordan vi bruker dem, hvilke typer informasjonskapsler vi bruker, dvs. informasjonen vi samler inn ved hjelp av informasjonskapsler og hvordan denne informasjonen brukes, og hvordan du administrerer informasjonskapselinnstillingene.
Informasjonskapsler er små tekstfiler som brukes til å lagre små biter av informasjon. De lagres på enheten din når nettstedet lastes inn i nettleseren din. Disse informasjonskapslene hjelper oss med å få nettstedet til å fungere ordentlig, gjøre det sikrere, gi bedre brukeropplevelse og forstå hvordan nettstedet fungerer og analysere hva som fungerer og hvor det trenger forbedring.
Hvordan bruker vi informasjonskapsler?
Som de fleste av netttjenestene bruker nettstedet vårt førsteparts- og tredjeparts informasjonskapsler til flere formål. Førsteparts informasjonskapsler er stort sett nødvendige for at nettstedet skal fungere på riktig måte, og de samler ikke inn noen av dine personlig identifiserbare data.
Tredjeparts informasjonskapsler som brukes på nettstedet vårt er hovedsakelig for å forstå hvordan nettstedet fungerer, hvordan du samhandler med nettstedet vårt, holde tjenestene våre sikre, levere annonser som er relevante for deg, og alt i alt gi deg en bedre og forbedret brukeropplevelse og bidra til å øke hastigheten på dine fremtidige interaksjoner med nettstedet vårt.
Informasjonskapsler som brukes
Administrer informasjonskapselpreferanser
Innstillinger for informasjonskapsler
Du kan endre innstillingene dine for informasjonskapsler når som helst ved å klikke på knappen ovenfor. Dette lar deg gå tilbake til banneret for informasjonskapselsamtykke og endre innstillingene dine eller trekke tilbake samtykket ditt med en gang.
I tillegg til dette tilbyr forskjellige nettlesere forskjellige metoder for å blokkere og slette informasjonskapsler som brukes av nettsteder. Du kan endre innstillingene til nettleseren din for å blokkere/slette informasjonskapslene. Nedenfor er lenkene til støttedokumentene om hvordan du administrerer og sletter informasjonskapsler fra de store nettleserne.
Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050
Safari: https://support.apple.com/en-in/guide/safari/sfri11471/mac
Internet Explorer: https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-delete-cookie-files-in-internet-explorer-bca9446f-d873-78de-77ba-d42645fa52fc
Hvis du bruker en annen nettleser, vennligst besøk nettleserens offisielle støttedokumenter.
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Smartkjøp AS avd. Balenchi, Kleivbrottet 1, 3084 Holmestrand, kundesenter@balenchi.no, +47 40 04 19 52, orgnr. 920 876 951 MVA, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Vi tilbyr betaling med Vipps og Klarna (Klarnas brukerbetingelser, Klarnas personvernpolicy).
Les mer om Klarna sine betalingsalternativer.
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 10 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.